Je li mali simpatični humanoidni robot Pepper slika budućnosti turizma?

Uz višemilijunska ulaganja u izgradnju novih hotelskih kapaciteta, promociju novih brandova te rekonstrukciju postojećih kapaciteta do željenih četiri ili pet zvjezdica turističko gospodarstvo, posebice velike turističke kuće, morat će odgovoriti i na to važno pitanje.   

Uvjereni smo da ćemo, unatoč tome što Pepper perfektno može raditi jednostavne poslove 7 dana u tjednu 24 sata, još dugo željeti gledati nasmijano lice konobara, recepcionera, barmena, direktora hotela...  No, još uvijek nismo pronašli rješenja za krizu radnika u turističkom sektoru.

Potraga za radnicima u turizmu za ovu godinu već je počela, ranije nego ikada prije. Iako je na burzi više od 194.000 nezaposlenih te je odobreno zapošljavanje čak 31.000 stranaca, nedostatak radne snage ove će godine biti najveći izazov poslodavaca koji se bave turizmom.

Lani je, primjerice, na vrhuncu turističke sezone nedostajalo oko 9.000 radnika. Uz domaće sezonce u sektoru turizma ove godine moći će se zaposliti i 4.600 stranaca. Hoće li to biti dovoljno, čak i uz povećanja plaća u najvećim hotelskim kućama? Plava Laguna tako je primjerice povećala materijalna prava za svoje radnike u prosjeku za 7 posto, uz dodatno povećanje za sobarice od 10 posto.

Iako se ove godine pokrenula i reforma strukovnog obrazovanja problem je višeslojan pa ga se tako treba i rješavati. Primjerice, porečka Srednja ugostiteljsko-turistička škola već drugu godinu za redom nema upisanog niti jednog učenika za konobara, a prvi put niti za slastičara unatoč tome što se s tim zanimanjima mogu ostvariti pristojna primanja.

Već nekoliko godina hotelijeri su krenuli i s osiguranjem smještaja za radnike te hrane, koji se od ove godine neće više smatrati dohotkom u naravi. Plava laguna u 2018. uložiti će 50 milijuna kuna, odnosno čak 10 posto kapitalnog budžeta u personalni smještaj radnika. Uz obnovu postojećih kapaciteta, ulaže i u stotinjak novih soba koje će biti na raspolaganju za smještaj sezonskih radnika i to i u Poreču i u Umagu.

„Podizanje plaća, kompletnih materijalnih prava i uvjeta rada treba biti imperativ poslodavcima, a na državi je da olakša poslodavcima, kao što je to napravljeno po pitanju oporezivanja smještaja i prehrane sezonaca“, poručuju iz Plave Lagune.

Naime, Plava Laguna prva je turistička kompanija koja je odlučila „uštede“ nastale izmjenama pravilnika o porezu na dohodak pretočiti u prava radnika. U dogovoru s predstavnicima sindikata Plava Laguna je dogovorila kako će počevši od 1. veljače, subvencionirati usluga toplog obroka 50 posto za sve koji nisu korisnici usluge personalnog smještaja, s obzirom da korisnici personalnog smještaja od ranije imaju osiguran besplatan topli obrok.

Iz Plave Lagune poručuju kako bi se trebalo raditi na tome da se stvore uvjeti da privatni sektor može zapošljavati više zaposlenika na neku vrstu trajnog ugovora, kako bi takav oblik zapošljavanja postao dominantan u odnosu na sezonski rad, kao što je to  u Plavoj Laguni.

„Kontinuirano unaprjeđujemo prava svojih radnika, kao i uvjete smještaja i boravka radnika na našim destinacijama. S povećanjem kvalitete uvjeta rada, kao i smještaja nastavit ćemo i dalje, jer smo svjesni da razvoj počiva na zadovoljnim radnicima“, poručuju iz Plave Lagune. (ST/iPress)