Tema filma, jugo-talijanske koprodukcije, snimljenog prije 60 godina, 'Cesta duga godinu dana', koji je bio nominiran i za Oscara, bila je pokušaj stanovnika zabačenog prostora na kontinentu, usprkos maćehinskog odnosa vlasti, u gradnji ceste koja bi ih povezala s civilizacijom.

Šezdeset godina kasnije, u Istri, Hrvatske ceste, prema ugovoru o javnoj nabavi, od 17. listopada prošle godine, 'grade' već skoro osam mjeseci (!?) 150.000 centimetara iliti 1.500 metara iliti 1,5 kilometra, dugu dionicu DC75 koja prolazi naseljem Karigador u općini Brtonigla a koja povezuje Savudriju-Umag- Novigrad-Poreč, do Pule.

O razlozima rekonstrukcije 1,5 kilometra državne ceste koja traje gotovo osam mjeseci, na 'terenu' se gotovo ništa nije moglo čuti osim velikog nezadovoljstva stanovnika Karigadora koji, uz svoj stambeni prostor u samostojećim kućama, imaju i tristotinjak postelja koje se iznajmljuju turistima.

Otežani pristup svojim kućama stanovnici Karigadora imaju kroz gradilište a isti pristup, u proteklih mjesec dana i turisti koji iznajmljeni smještaj u Karigadoru koriste tijekom turističke predsezone.

Veliko nezadovoljstvo stanovnici Karigadora ali i brojni stanovnici najzapadnijih dijelova Istre, zbog obilaznog putovanja do Umaga, Zambratrije i Savudrije, iskazali su nam zbog sporosti izvođenja radova i gotovo nikakvih informacija o razlozima kašnjenja i roku završetka radova.

Nezadovoljstvo trajanjem radova u Karigadoru od skoro osam mjeseci čuli smo i od načelnika Općine Brtonigla Paola Klarića koji nam je rekao da je nekoliko puta kontaktirao investitora Hrvatske ceste i izvoditelja radova Cesta Pula tražeći odgovor na pitanje o završetku radova no odgovor, kako nam je rekao, nije ni jednom dobio od nadležnih sudionika u rekonstrukciji DC75.

O mogućim razlozima 'dugovječnosti' rekonstrukcije ceste kroz Karigador čuli smo od ljudi bliskih cestogradnji a koji su izrazili sumnju da osim složene podzemne rekonstrukcije instalacija i projekt rekonstrukcije trase, kojeg je izradio VIA ING d.o.o. iz Pule, nije bio dobar.

Potvrdu sumnje u kvalitetu projekta ali i složenost podzemne rekonstrukcije instalacija izrazili su nam i iz Ureda za odnose s javnosti HC–a.

- Zbog problema s premještanjem elektroenergetskih kabela koji su u projektu bili prikazani izvan zone zahvata rekonstrukcije prometnice, na terenu je utvrđeno da se instalacije nalaze u zoni zahvata rekonstrukcije zbog čega je trebalo, radi uskog koridora, osigurati 'novi' prostor za instalacije. Kako su u Hrvatskim cestama naglasili bilo je potrebno izraditi novi plan svih instalacija zbog čega je izvođač zatražio produljenje roka završetka radova.

Od direktora tvrtke Učka konzalting iz Pazina Tomislava Heka čuli smo da nadzorno tijelo obavlja samo nadzor kvalitete obavljenih radova no mišljenje je da je dinamika radova mogla biti veća iako je infrastruktura u 'podzemlju' ceste kroz Karigador uz 'uski' prostor za polaganje, izuzetno složena.

Prolazeći u nekoliko navrata 'gradilištem' imali smo dojam da na trasi nedostaje i radne snage. Nekoliko 'grupica', tri do pet radnika, na trasi ceste od 1,5 kilometra vjerojatno nisu bile dostatne da bi se složeni radovi završili u kraćem roku.

Prema informaciji Hrvatskih cesta o budućem sadržaju rekonstruirane trase DC75 kroz Karigador, u dužini od 1,5 kilometra, napomenuto je da će biti izgrađena tri kružna raskrižja (jedan na ulazu u kamp Park Umag, drugi na raskrižju Karigador- Fiorini-Dajla a treći u naselju Karigador. Bit će 'postavljene' i biciklističke staze, nova javna rasvjeta a u podzemlju trase elektroenergetski kablovi, vodovodna mreža, oborinska odvodnja i fekalna kanalizacija.
Investicija u rekonstrukciju 1,5 kilometra ceste DC75 kroz Karigador, Hrvatske ceste košta 10,06 milijuna kuna.

Prema posljednjoj informaciji rekonstruirana prometnica kroz Karigador bit će u promet puštena 15. lipnja, ove godine. Živi bili, pa i to doživjeli! (DM)